سایر محصولات

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی برای بسیاری از خانم ها میکاپ یا آرایش کردن کاری روزمره است. آیا این کار برای پوست بد است و عوارض لوازم آرایشی چیست؟

به این سوال نمی توان پاسخ روشنی داد؛ چون نتیجه به فرد، نوع پوست و محصولاتی که استفاده کرده است بستگی دارد.

در این مقاله به تاثیرات و مضرات لوازم آرایشی و بهداشتی می پردازیم و در پایان 10 عوارض استفاده از لوازم آرایش را بررسی می کنیم.

با انتخاب های گسترده ای که در محصولات آرایشی وجود دارد بعضی ها حتی نمی دانند از کجا باید شروع کنند. ارگانیک؟ بدون بو؟ ضد حساسیت؟ ضد جوش؟ این کلمات به چه معنی هستند و کدام محصول بهتر است؟

اصطلاح میکاپ

به طور کلی به معنای استفاده از مجموعه ای از لوازم آرایشی می باشد که برای زیبایی به کار می روند. سایر لوازم آرایشی هم هستند که شامل محصولاتی برای تمیز کردن، درمان و یا محافظت پوست استفاده می شوند.

این روزها محصولاتی از قبیل کرم های BB و یا CC را در بازار مشاهده می کنیم که ترکیبی از لوازم آرایشی برای پوشش پوست همراه با موادهایی در جهت حفاظت پوست در برابر خورشید و دیگر مزایایی از این دست می باشند.

افرادی که مشکلات پوستی دارند می توانند تعداد لوازم آرایش خود را کاهش دهند و این کار می تواند برای آنها مفید باشد.

اما ممکن است این روش برای برخی دیگر بسیار دشوار و سخت باشد.

لوازم آرایش چه کاری بر روی پوست انجام می دهند؟

در حالی که همیشه گفته می شود لوازم آرایش برای پوست بدون ضرر است اما باز هم برخی از خانم ها دچار مشکلاتی می شوند. بسیار مهم است که از لوازم آرایشی استفاده کنید که برای نوع پوست و وضعیت پوست شما مناسب باشد.

پوست به طور کلی به چهار گروه تقسیم می شود:

  • روغنی (چرب) – این گونه پوست ها بیش از حد چربی از منافذ ترشح می کنند. در کل دارای منافذی بزرگ هستند و برای جوش و آکنه هم مستعد می باشند.
  • حساس – این گونه پوست ها همیشه مستعد خارش و ایجاد لکه های قرمز می باشند.
  • خشک – این گونه پوست ها زبر، پوسته پوسته و مستعد خارش می باشند.
  • عادی / ترکیبی – این پوست ها ممکن است در منطقه T (پیشانی، بینی و چانه) چرب باشند اما در مناطق دیگر بدون مشکل هستند.

اگر چه ممکن است اکثر مردم پوست خود را بشناسند، اما هیچ گاه نمی توانند یک اختلال پوستی را شناسایی کنند. شرایطی مانند اگزما، درماتیت، پر خون شدن عروق خون و آسیب خورشید ممکن است موجب التهاب و اختلال در پوست شود.

التهاب باعث می شود که پوست دچار خارش، حساسیت، قرمزی و تجمع رگ ها شود. اما در اختلال پوست منافذ بزرگ شده و پوست حساس و خشک و قابل تحریک می شود. این علائم می توانند به علت واکنش به لوازم آرایشی باشد.

پوست های حساس و عوارض پدید آمده  در اثر مضرات لوازم آرایشی شیمیایی

مشکلات پوستی ناشی از لوازم آرایشی

آکنه میکاپ نوعی آکنه است که به واسطه استفاده از محصولات آرایشی خاصی ایجاد می شود.

لوازم آرایشی هم که این آکنه ها را به وجود می آورند ترکیبی با مواد ایجاد کننده کمدون (انسداد در منافذ) دارند.

نتیجه هم جوش های کوچک و ریز بر روی پوست است.

یک تصور غلط این است که اغلب فکر می کنند که لوازم آرایش منافذ پوست را می بندد، در حالی که نمی دانند این منافذ سلول هایی مرده هستند.

التهاب خفیف موجب بروز مسدود شدن بیشتر منافذ پوست می شود. البته این میزان هم بسته به نوع لوازم آرایش و پوست می تواند متفاوت باشد.

درماتیت دردناک هم بر اثر واکنش به لوازم آرایش به وجود می آید.

 

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی این مشکل

برای هر فردی ممکن است پیش بیاید، اما افرادی که دارای پوست های حساسی هستند و از بیماری هایی مانند اگزما رنج می برند، بسیار مستعدتر می باشند.

درماتیت آلرژیک هم زمانی اتفاق می افتد که یک فرد که حساسیتی به ماده ای دارد در تماس با پوست به راحتی دچار مشکل می شود.

جوش های قرمز خارش دار هم بعضب اوقات با تورم همراه می شوند و پس از 12 تا 48 ساعت در معرض آلودگی قرار گرفتن، خود را نمایان می کنند و با استفاده مداوم از لوازم آرایشی مربوطه هم می توانند این مشکل را مزمن کنند.

اما شناسایی موارد آلرژیک بسیار مشکل است، زیرا در برخی از موارد این محصولات در طی چندین ماه و سال استفاده حساسیت ایجاد می کنند.

خانمها محصولات متنوعی را بر روی پوست خود قرار می دهند که می تواند مشکلاتی جدی بوجود آورند

خانمها محصولات متنوعی را بر روی پوست خود قرار می دهند که می تواند مشکلاتی جدی بوجود آورند

آیا از این مواد باید اجتناب کنیم؟

موادهای نگهدارنده به کار رفته در این وسایل شایع ترین علت حساسیت و آلرژی می باشند. بیش از 5000 نوع نگهدارنده در محصولات آرایشی وجود دارد که بسیاری از اینها عصاره های گیاهان طبیعی و روغن های ضروری می باشند.

دیگر انواع آلرژن ها عبارتند از:

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی لانولین، ریتولین، آمونیاک نارگیل و نگهدارنده های ضد آفتاب ها. نگهدارنده هایی هم مانند پارابن، فرمالدئید و کواترنیم-15 در همه محصولات مایع لوازم آرایشی ضروری هستند.

چون هم نوعی تثبیت کننده به شمار می آیند، هم اینکه از رشد میکروب ها بر روی پوست جلوگیری می کنند.

یک تصور غلط و رایج این است که مواد طبیعی و ارگانیک باعث ایجاد حساسیت و تحریک نمی شوند، اما در افراد مستعد این امر می تواند در حقیقت بسیار مشکل ساز شود.

به استثنای موادهای آلرژی زای شناخته شده هیچ ماده خاصی وجود ندارد که همه باید از آن اجتناب کنند.

اما اینکه در جستجو باشید که محصولات ضد آلرژیک استفاده کنید، کاری عاقلانه است. خانم هایی که دارای پوست های چرب و یا سابقه آکنه دارند نیز باید از لوازم آرایشی استفاده کنند که کمترین میزان چربی را در خود داشته باشد.

اگر پوست من به لوازم آرایشی واکنش نشان داد، چه باید بکنم؟

اگر دارای یک جوش جدید شده اید و پوست دچار سوزش شده است،

اولین کاری که باید انجام دهید تشخیص دهید که دلیل این حساسیت چیست.

اگر به یکی از لوازم آرایشی خود شک کردید نباید از آن استفاده کنید. اگر به تمام لوازم ارایشی خود شک کردید، نباید از هیچ یک از آنها استفاده کنید.

باید سعی کنید روال روزانه را آسان تر کنید. باید محصولاتی انتخاب کنید که به طور خاص برای پوست های حساس تولید شده اند.

اگر مشکل پوستی شما حل شد، می توانید لوازم آرایش خود را مجدد در زمان دیگری استفاده کنید تا مجرم را شناسایی کنید.

بهترین ایده این است که در ناحیه کوچکی مثل گردن و یا صورت برای 1 یا 2 هفته لوازم خود را امتحان کنید و پس از اطمینان از ضد آلرژیک بودن آنها برای خود در سراسر صورت از آنها بهره بگیرید.

ماده مضر در لوازم آرایش که باید از آن‌ها دوری کنید

هر خانمی از زیباتر شدن لذت می‌برد و دوست دارد همیشه بهترین ظاهر را داشته باشد. اما به چه قیمتی؟ حاضر هستید از هر گونه لوازم آرایشی استفاده کنید؟ اگر مراقب انتخاب لوازم آرایش نباشید و از خود محافظت نکنید، به جای اینکه باعث زیباتر شدن و بهتر شدن وضعیت ظاهری خود شده باشید، به بدن خود آسیب می‌زنید. شاید استفاده از هر وسیله آرایشی بتواند در کوتاه‌مدت ظاهری زیباتر به شما بدهد، ولی اگر مواد مضر در لوازم آرایش شما وجود داشته باشد، زیبایی شما بلندمدت نخواهد بود و بیشتر مضرات لوازم آرایش نسیب شما خواهد شد.

 

لوازم آرایشی که با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند،

باید از مصرف دور بمانند خصوصاً اگر حاوی یک یا چند ماده شیمیایی خطرناکی باشند که به نام دوجین کثیف یا dirty dozen معروف‌اند؛ در واقع این مواد شیمیایی از خطرناک‌ترین ترکیباتی هستند که در بسیاری از محصولات آرایشی پیدا می‌شوند. این محصولات شامل لوازم آرایشی، محصولات مربوط به مو، لوسیون، صابون، محصولات مربوط به ناخن، عطر و محصولات مراقبتی پوست هستند. مشکلی که با مصرف این محصولات خطرناک ایجاد می‌شود این است که سموم خطرناکی که در ترکیباتشان وجود دارد، وارد پوست بدن می‌شود. این محصولات در طول روز روی پوست شما قرار دارد و شما به آنها اجازه می‌دهید که به جریان خون نفوذ کند و باعث بروز مشکل شود. حتی محصولاتی مانند شامپو، رنگ مو، نرم‌کننده و صابون هم که شسته می‌شوند، هم در طول حمام داغ که منافذ پوست باز می‌شوند، به درون این منافذ نفوذ می‌کنند. پس اگر شما هم از محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنید، یک لحظه فکر کنید که اگر ترکیبات شیمیایی داشته باشند تا چه اندازه مواد خطرناک را وارد بدن خود کرده‌اید.

نکته بسیا مهم مضرات لوازم آرایشی شیمیایی

توجه به مواد استفاده شده در محصولات مختلف پوست و مو بسیار مهم است، حداقل در این صورت می‌توانید از مضرات لوازم آرایش که ممکن است شما را به مخاطره بیندازد، جلوگیری کنید. مطالعاتی که محققان آمریکایی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که حدود ۸۲ هزار ماده مختلف در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک هشتم این ترکیبات حاوی حشره‌کش‌ها، مواد شیمیایی صنعتی، اختلال دهنده هورمونی، سموم مؤثر بر دستگاه تولید مثل، مواد سرطان‌زا، پلاستیسایزرها (برای صافی پوست به کار می‌روند)، رقیق‌کننده‌ها و سورفاکتانت یا مواد فعال سطحی هستند. برخی از این مواد با سرطان، تولد نوزاد ناقص و نازایی در ارتباط هستند. این ۱۴ ماده سمی که دلیل بخش عمده مضرات لوازم آرایش هستند، در ۸۰ درصد محصولات کشور کانادا یافت شده است.

لوازم آرایشی لب

مضرات لوازم آرایش

این ماده شیمیایی به عنوان ماده‌ای که سیستم غدد درون‌ریز را مختل می‌کند، شناخته شده است. این ماده معمولاً در رایحه‌های مصنوعی، مواد براق‌کننده و انواع لوازم آرایشی دیگر یافت می‌شود. عوامل خطرناک مرتبط با فتالات عبارت‌اند از بلوغ زودرس دختران، سرطان پستان در زنان مسن و تضعیف استروژن در سیستم‌های کشت سلولی.

تری کلوسان مضرات لوازم آرایشی شیمیایی

این ماده شیمیایی معمولاً در دئودورانت‌ها، صابون‌های ضد باکتری و خمیر دندان یافت می‌شود. هدفش این است که از کپک و قارچ جلوگیری کند. این ماده بر سیستم‌های هورمون بدن، به خصوص تیروئید که مسئول تنظیم متابولیسم بدن است، تأثیر می‌گذارد. این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند رشد طبیعی سینه‌ها را متوقف کند.

دی‌اکسان

این ماده به نام پلی اتیلن گلیکول هم شناخته می‌شود. این ماده به سختی در برچسب‌های لوازم آرایشی یافت می‌شود، اما در واقع در بسیاری از آنها وجود دارد. این ماده از نفت مشتق می‌شود و در محصولاتی مانند محصولات شوینده حمام کودکان، شامپو، مواد شوینده بدن و سایر محصولاتی که کف تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. این ماده توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) و برنامه ملی سم‌شناسی (NTP) به عنوان ماده سرطان‌زا شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *